Warning: mssql_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /blog-post.php on line 29

Motywacja pozapłacowa.

W czasie kryzysu motywacja pozapłacowa staje się coraz bardziej popularna w polskich firmach.
Zdaniem niektórych ekonomistów wynika to z oszczędności firm i cięcia kosztów. Gdy pracodawca nie może pozwolić sobie na podwyższenie pensji, a zależy mu na pracownikach sięga po gratyfikacje pozapłacowe.
Niekoniecznie jednak wzrost zainteresowania pracodawców takim sposobem motywowania pracowników musi być związany z kryzysem gospodarczym.
Wystarczy przytoczyć statystyki: w Stanach Zjednoczonych pensja stanowi 30% wynagrodzenia natomiast w Polsce 80%-90%.
Jakie mogą być pozapłacowe sposoby motywowania?
Najprostszym, ale często niedoceniana jest pochwała pisemna lub ustna, od przełożonego lub współpracowników. Pracownik czuje się wyróżniony, zauważony i doceniony.
Można zaproponować pracownikowi nowe zadania. Dzięki temu praca staje się przyjemniejsza i ciekawsza. Zmniejsza się ryzyko wypalenia zawodowego. Znużenie wykonywanymi zadaniami zmniejsza jakość i efektywność pracy, a czasem może też prowadzić do wypadków w miejscu pracy.
Niezwykle ważna jest również atmosfera i otoczenie w jakim się pracuje. Dobrą atmosferę w zespole można budować na wyjazdach integracyjnych, szkoleniach czy treningach z udziałem specjalistów.
Są też gratyfikacje odpowiadające potrzebom konkretnego pracownika, uzależnione od jego stażu pracy, sytuacji rodzinnej czy nawet wieku. Popularne staje się kierowanie pracownika na specjalistyczne kursy, szkolenia czy na studia podyplomowe. Dzięki nim podnosi swoje kwalifikacje i zdobywa wiedzę, którą może wykorzystać w firmie.
Bardzo popularna jest również opieka medyczna dla pracownika i jego rodziny oraz kursy językowe. Często organizowane w biurze.
Firmy dbają o zadowolenie pracownika również w jego czasie wolnym. Popularne są karnety na siłownię, bilety do kina czy teatru, bony do sklepów, paczki świąteczne lub możliwość korzystania z samochodu służbowego w celach prywatnych.
Można pomyśleć, że przecież pracownik mógłby sam sobie większość z wymienionych gratyfikacji zafundować. Ale czy nie każdy z nas lubi czasem czegoś dostać?
Badania potwierdzają dużą skuteczność pozapłacowej motywacji w poprawie wydajności pracy oraz budowaniu lojalności pracowników.